ERIKOISTEKNIIKOIDEN JÄRKEVÄ HYÖDYNTÄMINEN

Tehokeinot ovat harjoittelun tehostamistekniikoita. Käytä niitä säästeliäästi ja vain silloin kun kehitys pysähtyy normaalilla menetelmällä. Muista, että kehityksen pysähtyminen voi johtua myös puutteellisesta ravitsemuksesta sekä palautumisesta.

Valitse alkuun yksi erikoistekniikka
Aloittaessasi erikoistekniikoiden käytön, ota ensin käyttöön yksi menetelmä ja käytä kyseistä menetelmää kunkin lihasryhmän viimeisessä harjoitusliikkeessä. Tällöin et ajaudu ylikuormitustilaan, mutta saat kiinni tekniikoiden ideologiasta ja kroppasi varmasti muistuttaa seuraavina päivinä uudenlaisesta ärsykkeestä.

Erikoistekniikat kuuluvat kovaan treeniin
Erikoistekniikoita ei ole järkevää käyttää kevyillä ja palauttavilla harjoitusviikoilla, vaan nimenomaan kehittävillä viikoilla ja kehittävissä harjoituksissa. Muista, että tavoitteena on ”vain” stimuloida lihaksia, aineenvaihduntaa ja hermostoa, ei totaalisesti ylikuormittaa.

Älä käytä erikoistekniikoita näihin liikkeisiin
Erikoistekniikat eivät sovellu kaikkiin liikkeisiin, sillä elimistön väsyttyä ja kuormitusta jatkettaessa loukkaantumisten riski kasvaa dramaattisesti. Esimerkiksi maastanostot, hyvää huomenta -liike, sekä jalkakyykyt ovat useissa menetelmissä poissuljettuja liikevaihtoehtoja. Maalaisjärjen käyttö on sallittua valittaessa erikoistekniikoita liikevalikoimaan.

Erikoistekniikat eivät ole ykkösasia
Tehokeinojen ideana on lisätä harjoituskuormitusta varsinaisen harjoitussarjan päätteeksi. Useimmat tehokeinot otetaan käyttöön vasta ns. positiivisen lopun päätteeksi, jolloin tehokeinoilla jatketaan harjoitussarjaa apukeinoin joko puhtaalla liikeradalla tai esimerkiksi kaverin avustamana.

Takaisin arkistoon