HIIT tehostaa rasvanpolttoa, osa 2

Luitko jo blogitekstin ensimmäisen osan? Käy kurkkaamassa sieltä HIIT-treenin perusteet. Opit myös vaikuttaako jo yksi HIIT-treeni rasvojen käyttöön positiivisesti vai tarvitaanko vaikutukseen säännöllisiä sessioita.

Viisi syytä miksi HIIT tehostaa rasvanpolttoa
Haluatko tietää, mitä kehossasi tapahtuu kun spurttailet täysillä? Tässä viisi syytä miksi elimistösi käyttää rasvaa tehokkaasti energiana HIIT-treenin jälkeen.

1 Hiilihydraattien säästö
Elimistömme on viisas. HIIT-treenin loputtua hiilihydraattivarastot ovat ehtyneet ja niitä pitäisi mieluummin täyttää kuin kuluttaa lisää. Säästääkseen hiilihydraatteja elimistö käyttää energiana rasvoja. Kroppa huokaisee ja toteaa: “Huh, nyt se rääkki loppui. Pidän kynsin ja hampain kiinni jäljelle jääneistä hiilihydraateista.”

2 Mitokondrioiden lisääntynyt aktiivisuus ja parantunut toimintakyky
HIIT-treeni parantaa toimintaa solujen energiatehtaiksikin kutsutuissa mitokondrioissa, joissa rasvasta tuotetaan energiaa. Rasva-aineenvaihdunnassa tarpeellisen molekyylin PGC-1α:n pitoisuus mitokondrioissa lisääntyy merkittävästi HIIT-harjoittelun jälkeen.

3 Rasva-aineenvaihduntaan osallistuvien entsyymien määrä kasvaa
Entsyymien tehtävänä on nopeuttaa elimistön kemiallisia reaktioita ja on todettu, että rasva-aineenvaihduntaan osallistuvien entsyymien määrä lisääntyy HIIT-harjoittelujakson jälkeen. Nämä entsyymit auttavat rasvan käyttämistä energiana.

4 Rasvahappoja kuljettavien proteiinien määrä lisääntyy 
Rasvahapot on kuljetettava rasvavarastoista eri puolilta kehoa mitokondrioihin, jotta ne voidaan käyttää energiaksi. Kuljettajilla on tärkeä rooli rasvojen käytössä, ja jos kuljetuskalusto ei ole kunnossa, homma toimii huonosti. Jo kahden viikon HIIT-jakson jälkeen kuljettajaproteiinien määrä kasvaa huomattavasti.

5 Hormoniympäristö muuttuu
Korkeatehoinen harjoitus horjuttaa elimistön tasapainotilaa, mihin myös hormonit reagoivat. Adrenaliinin ja noradrenaliinin pitoisuudet veressä nousevat, kun harjoitusteho kasvaa. Nämä hormonit stimuloivat rasvojen käyttöä energiana ja siksi lisääntynyt määrä merkitsee rasvojen käytölle suotuisaa ympäristöä.

Hengästyttäviä HIIT-treenejä!

Lähteet
Gibala, M., & McGee, S. L. 2008. Metabolic Adaptations of Short-term High-Intensity Interval Training: A Little Pain for a Lot of Gain? Exercise and Sport Science Reviews 36:58-63.

Gibala, M. 2009. Molecular responses to high-intensity interval exercise. Applied Physiology, Nutrition and Metabolism 34:428-32.

Gibala, M., McGee, S. L., Garnham, A. P.,Howlett, K. F., Snow, R. J. & Hargreaves, M. Brief 2009. intense interval exercise activates AMPK and p38 MAPK signaling and increases the expression of PGC-1a in human skeletal muscle. J Applied Physiology 106: 929-934.

Gibala, M., Little, J. P., MacDonald, M. J. & Hawley, J. A. 2012. Physiological adaptations to low-volume, high-intensity interval training in health and disease. Journal of Physiology 590:1077-1084.

Little, J. P., Safdar, A., Bishop, D., Tarnopolsky, M. A. & Gibala, M. J. 2011. An acute bout of high intensity interval training increases the nuclear abundance of PGC-1a and activates mitochondrial biogenesis in human skeletal muscle. American Journal of Physiology. Regulatory, Integrative and Comparative Physiology 300:1303-1310.

Little, J. P., Safdar, A., Wilkin, P., Tarnopolsky, M. A. & Gibala, M. 2010. A practical model of low-volume high-intensity interval training induces mitochondrial biogenesis in human skeletal muscle; potential mechanism. Journal of Physiology 15:1011-1022.

McArdle, W., Katch, F & Katch, V. 2010. Exercise Physiology, Nutrition, Energy and Human Performance. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins.

Stenman, Mari 2016: Effects of high-intensity interval training on VO2max and post-exersice fat consumption in recreationally active adults compared to steady-state running. Jyväskylä University, Department of Biology of Physical Activity.

Talanian, J. L. , Galloway, S. D. R., Heigenhauser, G. J. F., Bonen, A. & Spriet, L. L. 2007. Two weeks of high-intensity aerobic interval training increases the capacity for fat oxidation during exercise in women. Journal of Applied Physiology 102:1439-1447.

Awesome Digi 2016.

Takaisin arkistoon