How to do – hyvä tauko?

Tärkeä homma on pahasti kesken, mutta pää on tahmea kuin kattilaan unohtunut kaurapuuro? Taitaa olla tauon paikka.

Kaikkein tehokkaimmat työntekijät pitävät parhaita taukoja - ja ennen kaikkea pitävät niitä riittävästi. Tietotyössä kognitiivinen työkuormitus on suuri, ja sen vuoksi palautumisen tarvetta ei kannata vähätellä. Jos kahden tunnin tauottomat kirjoitusmaratonit tai lounassalaatin ahmiminen sähköpostin ääressä ovat rutiinia, lue eteenpäin.

Miten usein?
Lounastauon aikainen palautuminen näyttää vaikuttavan hyvinvointiin pitkällä aikavälillä. Lounastauon lisäksi työpäivää kannattaa tauottaa pienemmillä katkoksilla. Näin keskittyminen, tarkkaavaisuus, motivaatio sekä työteho säilyvät. Tiesitkö, että tarkkaavaisuus alkaa laskemaan jo puolen tunnin tiiviin työsession jälkeen?

Joissakin työtehtävissä tauotus tulee luonnostaan. Toiset joutuvat huolehtimaan riittävistä tauoista itse. Hyväksi havaittuja taukorytmejä on erilaisia.
● 52 minuuttia työtä ja 17 minuuttia taukoa
● 90 minuuttia työtä ja 20 minuuttia taukoa
● 25 minuuttia työtä ja 5 minuuttia taukoa
● 5–10 minuutin tauko tunnin välein.

Mitä?
Mitä haluaisit tehdä tauolla? Ainakin lounastauon palauttavaa vaikutusta lisää suomalaistutkimuksen mukaan työstä irrottautumisen lisäksi se, että saa itse päättää miten taukonsa viettää.

Lenkki ja kevyt lounas yhdessä parantavat vireystilaa ja työtehoa joillakin paremmin kuin lounas yksin. Entäs päikkärit? Vartin nokoset eivät ole laiskuuden merkki, vaan parhaimmillaan reippaasti työtehoja lisäävä työkalu.

On aika aloittaa lyhyt tauko. Automaattivaihde päälle ja löydät itsesi työpaikan kahvihuoneesta? Seurustelu ja työstä irtautuminen ovat hyviä juttuja. Istuminen kahvipöydässä ei välttämättä niin hyvä. Paitsi, jos olet seissyt pitkään. Paikallaan työtä tekevän paras asento on seuraava asento - riippumatta siitä seisotko, istutko vai keikutko jumppapallon päällä.

Hyviä taukopuuhia ovat esimerkiksi seuraavat
● Käy pienellä happihypyllä ulkona.
● Pidä työkaverin kanssa välitunti. Heitelkää hetki vaikkapa frisbeetä pihalla.
● Syö eväitä. Aivoruokana toimivat muun muassa pähkinät, mustikka, tomaatti, parsakaali, kananmuna ja ruisleipä.
● Taukojumppaa
● Juttele työkaverin kanssa
● Heittäydy haaveilemaan toimiston sohvalle

Lähteet:
- Sianoja M. et al. 2015. Lounastauon aikaisen työkuormituksesta palautumisen yhteys hyvinvointiin. Työelämän tutkimuspäivät. 
- TTL 2010. Tauotus. 
- Aivoliitto (luettu 2016). Aivoruokaa – onko sitä?

Awesome Digi 2016.

Takaisin arkistoon