Liikunta auttaa alaselkäkipuun

Ensin selkä väsyy, sitten tuntuu kipua jossain selän alaosassa. Kun selkää taivuttaa, se tuntuu pistävänä. Jomottaa. Työn tekeminen keskeytyy jatkuvasti, ja kipu alkaa häiritä jo keskittymistä. Tulee ärtynyt olo.

Alaselkäkipu on yleisin toimintakyvyn heikentäjä
Alaselkäkipu on alempien kylkiluiden ja pakaroiden alaosan välissä sijaitsevaa kipua, ja se on yleisin toimintakyvyn heikentäjä kehittyneissä maissa. Jopa 65–90 prosenttia aikuisista kokee jossain vaiheessa elämäänsä alaselkäkipua. Harva saa kuitenkaan tarkkaa diagnoosia, sillä noin 90 % kivuista on epäspesifejä.

Liike on lääke
Liikunnan välttämisen sijaan kannattaa kysyä fysioterapeutilta tai lääkäriltä millaiset lajit ja liikkeet soveltuvat sinulle parhaiten. Liikunta on tutkitusti hyvä hoitokeino alaselkäkipuun. Monelle kipujakson alussa ja kivun ollessa lievää sopivia lajeja ovat kävely, sauvakävely, hiihto, pyöräily, uinti ja vesijuoksu. Pahimman vaiheen väistyttyä voi kokeilla miltä seuraavat lajit tuntuvat: pilates ja jooga, kuntosaliharjoittelu, tanssi, soutu tai melonta.

Lajiakin tärkeämpää on säännöllisyys ja rauhallinen eteneminen. Päivittäinen liikunta tarjoaa monia etuja selkäkipuiselle. Toimintakyky paranee, kipu vähenee ja todennäköisyys uusille kipujaksoille pienenee. Työantaja ilahtuu, kun sairauslomapäivien määrä vähenee.

Pilates syntyi kehittäjänsä omista tarpeista
Pilates on yksi alaselkäkipujen hoidossa ja ehkäisyssä käytetty menetelmä. Se vähentää tutkitusti epäspesifiä alaselkäkipua sekä parantaa kipuilevien elämänlaatua ja toimintakykyä. Menetelmän on kehittänyt Joseph Pilates (1880-1967) melkein 90 vuotta sitten ja se perustuu kontrolloituihin sekä kohdistettuihin liikkeisiin.

Herra Pilates oli lapsena sairaalloinen ja kärsi heikosta kropasta. Teini-ikäisenä hän alkoi vahvistaa lihaskuntoaan, ja hänestä kehkeytyi monipuolinen urheilija. Myöhemmin Joseph Pilates muutti Manhattanille, jonne hän perusti oman suosiota saaneen studionsa vuonna 1926.

Mistä lajista sinä tykkäät?
Myös selkäkipuisen kannattaa valita energisoiva ja mieluinen laji. Olemme erilaisia. Siksi lajivalintammekin eroavat toisistaan. Menkööt naapurin rouva sauvakävelylle. Minä heitän uikkarit sekä vesijuoksuvyön kassiin ja suuntaan kohti uimahallia!

Lähteet:
Natour J, Cazotti LdA, Ribeiro LH, Baptista AS and Jones A. Pilates improves pain, function and quality of life in patients with chronic low back pain: a randomized controlled trial. Clinical Rehabilitation 2015:29(1);59–68.

Selkäliitto 2016. www.selkäkanava.fi

Awesome Digi 2016.

Takaisin arkistoon