Sykevälivaihtelu – mitä se on?

Urheiluvalmennuksen puolella sitä on hyödynnetty jo tovi. Nykyään sykevälivaihtelu on tuttu termi myös monille teknologiasta innostuneille vapaa-ajan liikkujille, jotka haluavat mitata palautumistaan. Joissakin sykemittareissa on jo yön aikana tehtävä palautumistesti, joka perustuu sykevälivaihteluun. Näin ollen ei tarvitse olla olympiaurheilija voidakseen optimoida treeniään palautumisen perusteella. Tämä mahdollistaa paremmat tulokset optimaalisella – ei kuitenkaan välttämättä kovemmalla - treenillä.

Mitä sykevälivaihtelu on?
Syke tarkoittaa sitä, kuinka monta lyöntiä sydän lyö aikayksikössä, useimmiten minuutissa. Sykevälivaihtelu taasen tarkoittaa sitä, kuinka paljon sydämen lyöntien väliin jäävä aika vaihtelee. Sykkeessä vähemmän lyöntejä minuutissa (matalampi syke) levossa tai alle maksimiteholla tehtävässä harjoituksessa kertoo yleensä paremmasta kunnosta. Sykevälivaihtelussa tilanne on päinvastainen: enemmän vaihtelua kertookin paremmasta tilanteesta.

Sykevälivaihtelu kertoo hermoston tilasta
Hermosto on kehomme monimutkainen viestintä- ja säätelyjärjestelmä. Se on osaltaan aiheuttamassa monissa arjen tilanteissa esiintyviä kehon reaktiota. Syke kiihtyy ja hikoiluttaa ennen tärkeää esitystä. Hengitys tasaantuu ja olo on rauhallinen kannonnokassa istuessa - jos ei istahda vahingossa muurahaispesään. Ääreishermoston autonominen puoli säätelee muun muassa näihin reaktioihin liittyviä asioita; sydämen sykettä, hengitystä ja hikoilua.

Autonominen eli suurimmaksi osaksi tahdosta riippumaton hermosto jaetaan toiminnoiltaan parasympaattiseen ja sympaattisen osaan. Molemmilla on tärkeä rooli tasapainoon ja hengissä säilymiseen pyrkivissä toiminnoissa.

Karkeasti ajateltuna parasympaattinen hermosto säätelee elimistössä levon aikaisia tapahtumia, kuten ruuansulatusta. Sympaattinen hermosto taas vastaa ’pakene tai kuole’ -tilanteista. Mitä suurempi vaikutus sympaattisella hermostolla on kullakin hetkellä, sitä suurempi stressitaso elimistössä vallitsee.

Parasympaattisen hermoston säätelyn ollessa suurempaa kuin sympaattisen hermoston, sykevälivaihtelu on suurempaa. Tällöin sydämen syke reagoi herkästi ja nopeasti esimerkiksi ääniin, hengitykseen sekä asennon muutoksiin, ja lyöntien väliin jäävän ajan pituus vaihtelee suuresti. Tällainen tilanne on tyypillisesti esimerkiksi kestävyysurheilua harrastavien kehossa tai mielen ollessa stressitön. Päinvastoin kuin edellä, sympaattisen hermoston ollessa valloillaan sykevälivaihtelu on pientä.

Stressin hakkerointia
Sykevälivaihtelu kertoo elimistön stressitilasta. Tila voi syntyä fyysisestä (esimerkiksi kova treeniputki) tai henkisestä stressistä (esimerkiksi rankka työpäivä). Stressitaso vaikuttaa muun muassa päivän treenin valintaan. Kovassa stressissä ei välttämättä kannata tehdä viikon kovinta treeniä - vaikka se olisikin kirjattu treeniohjelmaan. Näin ollen sykevälivaihtelu on kätevä kehon tilasta kertova mittari liikkujille.

Lähde:
McArdle, Katch & Katch 2010. Exercise Physiology. Nutrition, Energy, and human performance. Lippincott Williams & Wilkins.

Mia Sinervä, Awesome Digi 2017.

Takaisin arkistoon