Uusi alku kuntosalilta

to 16. tammikuuta 2020 17.39.00

Kun Mika tutustui Liikkuun heinäkuussa 2019, oli hänellä takanaan loppuunpalaminen ja kunnon rapistuminen. Yhdessä Imatran Liikun vastuuvalmentajan Tarjan kanssa kaksikko lähti matkalle kohti parempia elämäntapoja ja aktiivisempaa arkea. Tarjan avulla ja opastuksella Mikan voimatasot ovat nousseet ja painokin tippunut useita kiloja jo kuukauden säännöllisen kuntosaliharjoittelun jälkeen.

Mika, Liikun jäsen 

Olen 48 -vuotias kahden lapsen isä. Lapset ovat jo aikuisia nuorimman tyttären täytettyä 18 vuotta vuonna 2019. Yli kymmenen vuotta sitten kohtasin elämässäni vastoinkäymisiä ja paloin loppuun. Kymmenen vuoden aikana kunto rapistui täysin ja lihoin yli 20 kg. Päätin tehdä muutoksen ja aloin pikkuhiljaa kohentamaan kuntoa. Vuonna 2016 aloitin sauvakävelyn. Sauvakävelin yli vuoden ja sitten lisäsin vesijuoksun.

En saannut painoa tippumaan ollenkaan, joten rupesin miettimään kuntosaliohjelmaa. Löysin Liikun netistä ja menin sinne tutustumiskäynnille heinäkuussa 2019. Koin paikan hyväksi, joten tein sopimuksen sinne. Alkuun aloin käydä salilla yksin kolme kertaa viikkoon. Huomasin, että teen laitteiden kanssa vähän kaikkea ja kaipasin harjoitteluun säännöllisempää rytmiä. Menin Tarjan juttusille, ja pyysin häntä tekemään minulle treeni- ja ravinto-ohjelmat. Varasimme yhteiset treeniajat ja sain minulle suunnitellun ruokavalion. Tarja määritti minulle aloituspainot ja sitten sovimme, että treenaan itsenäisesti. Huomasin pian, että näillä ohjeilla paino alkoi tippumaan nopeasti ja treenipainot lisääntyivät yhtä nopeasti.

Olen tyytyväinen valmennukseen ja odotan innoilla uutta ohjelmaa. Tästä elämässä eteenpäin.

 Valmentaja Tarja Kokko, Liikku Imatra

Mika tuli juttusilleni Liikussa tutustumisaikana. Hän oli muutamaa viikkoa aiemmin liittynyt Liikun jäseneksi ja testaillut omatoimista treenaamista. Hän koki kuitenkin, että tarvitsisi apua treeniin ja painonpudotukseen. Hänellä oli takana masennusta ja hän puhuikin minulle avoimesti elämäntilanteestaan ja tavoitteistaan. Tämä helpotti työtäni, koska kun tiesin taustat hyvin, oli helppo olla napakka valmentaja, kun oli asiakkaan luottamus. Hän kertoi aloittaneensa oppisopimuskoulutuksen ja kaipasi liikettä istumisen rinnalle. Meillä oli heti hyvä yhteisymmärrys siitä, että oli täysin oikea ratkaisu liittyä Liikkuun ja lähteä liikkeelle. Hän tarvitsisi selkeät ohjeet, niin treeniin kuin ruokailuun.

Kartoitimme hänen kokonaistilanteensa ja päädyimme siihen, että käymme muutaman kerran yhdessä salilla, jolloin katsomme liiketekniikat ja aloituspainot kohdilleen. Rinnalle otamme ruokavalion, jonka laadin sillä perusteella, että paino putoaa, mutta energiatasot pysyvät riittävinä kovaan treeniin. Mika täytti minulle ruokapäiväkirjaa, josta näin hänen oman ruokavalionsa ongelmakohdat. Proteiinin laatuun ja määrään jouduimme tekemään isoimmat muutokset sekä siihen, että ruokaa tulisi useamman kerran päivässä.

Sovimme kahdeksan viikon päähän uusien taviotteiden asettamisen ja tällä välillä Mika treenaisi nousujohteisesti ja itsenäisesti kolmejakoisella saliohjelmalla. Lisäksi hän teki aerobisilla laitteilla pitkäkestoista harjoittelua pari kertaa viikossa. Ennen uutta ohjelmaa vaihdoimme aerobisen HIIT harjoitteluun treenin jälkeen. Se tuntui tiukalta, mutta sain treenin jälkeen jälleen sähköpostia, jossa hän ilakoi, että vaikka oli tiukkaa - selviydyin.

Näin Mikaa salilla usein. Huomasin, että hän oli todella motivoitunut ja tunnollinen harjoittelija. Nopeasti totesimme iloksemme, miten hyvin voimatasot olivat kasvaneet jo kuukaudessa ja toisen kuukauden aikana sama kehitys jatkui. Mika oli noudattanut ruokavalio- ohjeita ja paino on pudonnut jo lähes viisi kiloa.

Pian täyttyy ensimmäisen kahdeksan viikkoisen rupeaman määräaika ja jään innolla odottamaan lopputuloksia. Siitä jatkamme uudella saliohje
 

Kaipaatko apua kuntosaliharjoitteluun tai parempien elämäntapojen rakentamiseen? Ota yhteyttä oman Liikkusi valmentajaan ja kysy, miten hän voi auttaa juuri sinua.