Motivoitumisen esteet

Treeni
Tukea treeneihin
25.1.2019
Jaa

Tervetuloa lukemaan motivaatiotrilogian viimeistä osaa. Aiemmissa osissa olemme käsitelleet motivaation perustaa sekä oman motivaation ylläpitämistä. Nyt sukellamme motivoitumisen esteisiin. Mitkä ovat tyypilliset esteet ja kuinka niitä ylitetään?

Muutoksen tekeminen tiivistyy lopulta kahteen asiaan: motivaatioon sekä kykyihin/taitoihin. Jos haluat onnistua, vaaditaan molempia. On selvää, että ilman kovaa motivaatiota ei voi saada paljoakaan aikaiseksi. Kova motivaatio yksin ei kuitenkaan riitä. Tarvitset taitoja tehdä tavoitteesi kannalta oikeita valintoja. Tarvitset pystyvyyden kokemuksia, tervettä itseluottamusta ja uskoa omiin kykyihin. Tarvitset itsesäätelyn taitoja, jotta voit johtaa omaa motivaatiotasi. 

Motivaation ja muutoksen esteet ovatkin hyvin usein psykologisia, oman päämme sisällä olevia esteitä. Näitä ovat muun muassa pelko, epäusko omiin kykyihin, itseluottamuksen puute ja uskomukset omasta kyvyttömyydestä, negatiivinen itsepuhe sekä estävät asenteet. En kuvittele, että mahdollisuutesi edetä kohti sinulle tärkeitä asioita paranisivat vain toteamalla, että lopeta pelkääminen ja ala uskoa itseesi. Pelkoa, epäuskoa omiin kykyihin tai estäviä asenteita ei voi kääntää noin vain rohkeudeksi, rajattomaksi itseluottamukseksi tai rakentaviksi asenteiksi. Yritän kuitenkin antaa muutaman ajatuksen työstettäväksesi.

1)    Kirkasta arvosi.

On outoa, että ihmiset sanovat pitävänsä jotain asiaa tärkeänä, mutta eivät kuitenkaan löydä sille aikaa. Mikäli sinulla ei ole aikaa esimerkiksi liikunnalle tai riittävälle nukkumiselle, ongelmasi ei todellakaan ole aika, vaan tärkeysjärjestys. Aika on maailman tasa-arvoisin valuutta. Sitä on kaikilla meistä tasan 24 tuntia per vuorokausi. Kyse on siitä, mihin aikansa käyttää. Jos tunsit piston sydämessäsi, on aika kirkastaa omia arvoja ja alkaa elää niiden mukaisesti. 

Aivan liian usein motivaatio lopahtaa siksi, että toiminnan syy (miksi halutaan saavuttaa se, mitä halutaan) ei ole selkeä. Mikäli omia tavoitteita ei sidota omiin arvoihin, aitoa sisäistä motivaatiota ei synny ja joudut käyttämään runsaasti tahdonvoimaa päästääksesi tavoitteeseesi. Vastaavasti sisäinen motivaatio vahvistuu, kun tavoitteet ovat arvolähtöisiä. Kun miksi on riittävän suuri, keinot oikeiden tekojen tekemiseksi kyllä löytyvät. Kirkasta siis motivaatiosi, niin olet jo ylittänyt yhden ison motivoitumisen tiellä seisovan esteen. 

2)    Varmista, että sinulla on oikeat tavoitteet.

Monet ihmiset kokevat tavoitteet ahdistavina ja epämiellyttävinä. Tavoitteissa itsessään ei kuitenkaan ole vikaa. Mikäli tavoitteesi tuntuvat vastenmielisiltä vaatimuksilta, sinulla on vääränlaiset tavoitteet. On vaikeaa, jopa mahdotonta innostua tavoitteista, joita on pakko tehdä. Pakkotahtiset tavoitteet ovatkin iso este pitkäkestoiselle motivaatiolle. Lisätäksemme hyvinvointiamme ja saavuttaaksemme tavoitteemme, meidän tulee karsia elämästämme ”pakko” ja ”pitää” -tavoitteita. 

Toinen oleellisen tärkeä asia tavoitteisiin liittyen on, että niiden tulee olla sinun tavoitteitasi; ei ystäväsi, puolisosi, isäsi tai äitisi. Kuulostaa itsestään selvältä, mutta näin ei aina ole. Varsin usein tavoittelemme jotain sellaista, joka ei lähde aidosti meistä itsestämme. Itseasiassa on helppoa plagioida toisten tavoitteita, sisäistää jotain mitä muut haluavat sinun tekevän. Niiden hinta voi kuitenkin olla kova, koska tällöin yrität liittää omaan persoonaasi jotain sellaista, mikä ei sinne kuulu.

Pakkotahtiset tavoitteet sekä tavoitteet, jotka eivät lähde aidosti itsestämme, toimivat motivaatiota estävinä tekijöinä. Hyvät tavoitteet lisäävät motivaatiota sekä tuottavat aina hyvinvointia, tyytyväisyyttä ja merkityksellisyyden kokemuksia. Pidä siis huoli, että sinulla on oikeat tavoitteet.

3)    Haali ympärillesi oikeita ihmisiä

Sosiaalinen tuki ihmisen motivoitumiselle on täysin kiistaton. On hyvin vaikea motivoitua, mikäli elää ympäristössä, jossa dissataan ja painetaan alaspäin. On erittäin haastavaa, jopa mahdotonta edetä omia tavoitteita kohti, mikäli ympäristö ei tue tekemisiäsi. Motivaation vahvistamiseksi sinun on oleellisen tärkeää haalia ympärillesi ihmisiä, jotka uskovat sinuun ja tukevat sinua. Parhaimmillaan tällaisia kannustusjoukkoja löytyy niin perheestä, ystävistä kuin työtovereistakin. Älä siis vietä aikaasi väärien ihmisten seurassa ja varmista, ettet myöskään itse ole ihminen, joka painaa muita alaspäin.

4)    Heikennä mielesi kontrollia

Mieli on paikka, johon virtaa niin positiivisia, neutraaleja kuin negatiivisiakin ajatuksia. Ongelmia tulee silloin, kun ihminen samaistuu liiaksi negatiivisiin ajatuksiinsa. Jos ihminen samaistuu voimakkaasti ajatuksiinsa, hän tulee samalla määrittäneeksi myös tulevaisuutensa, koska ennen pitkää ajatuksista alkaa tulla pysyvä toimintamalli. 

Ihmiset sättivät usein itseään esimerkiksi toteamalla, että ”olen laiska” tai ”en osaa tätä”. Tällainen negatiivinen itsepuhe heikentää voimakkaasti kykyäsi motivoitua. Oleellista on ymmärtää, että laiskuuden kokemuksia on kaikilla, myös kaikkein aikaansaavimmilla ihmisillä. On kuitenkin täysin eri asia tuntea laiskuutta kuin määrittää itsensä laiskaksi ihmiseksi. Jos pidät itseäsi laiskana ihmisenä, ennen pitkää alat käyttäytyä laiskasti, koska ihminen käyttäytyy aina identiteettinsä määräämällä tavalla. Jos sen sijaan ymmärrät, että laiskuus on vain tunne (ei identiteettisi), pystyt paremmin toimimaan laiskuudesta huolimatta. Muista tämä: motivaatiota ei ole se, ettei koskaan laiskota, vaan se, että tekee laiskuudesta huolimatta.

Mielen kontrollin heikentämisellä tarkoitetaan siis mielen vaikutusvallan vähentämistä. Yksi keskeisimmistä mentaalisista taidoista onkin kyky olla samaistumatta omiin ajatuksiinsa. Seuraavan kerran, kun huomaat ajattelevasi, että ”olen saamaton”, vastaa itsellesi, että ”huomaan, että minulla on ajatus, että olen saamaton!” Tämä antaa vapauksia toimia ja tehdä tavoitteesi kannalta oikeita valintoja.

 

Artikkelin kirjoittaja: Mikko Törmälehto