Vaali motivaatiotasi

Treeni
Tukea treeneihin
23.1.2019
Jaa

Tämän motivaatiotrilogian ensimmäisessä osassa käsiteltiin sitä, mitä motivaatio oikeastaan on. Siitä onkin helppo rakentaa aasinsilta tämän kirjoituksen teemoihin: kuinka motivaatiota vaalitaan ja ylläpidetään? Monet ihmiset ovat jälleen aloittaneet kuntokuurin kohti parempaa hyvinvointia. Valitettava tosiasia on se, että suurimmalla osalla tuo kuntokuuri tulee jäämään nimenomaan kuuriksi. Katsotaanpa, minkä asioiden tulisi toteutua, jotta pystymme jatkamaan haluttua toimintaa yli ajan.

Kun katsomme yli sadan motivaatioteorian tiivistelmää, löydämme muutaman ydinkohdan, jotka selittävät pitkäkestoista motivaatiota. Käydään niistä läpi kolme keskeistä tekijää. 

1)    Ylläpitomotiivi

Pysyvään, pitkäkestoiseen motivaatioon vaaditaan vahva syy ylläpitää haluttua käyttäytymismuutosta. Tällaisen tarjoavat käytännössä yksilön arvot, eli ne asiat, joita pidät merkityksellisinä ja saavuttamisen arvoisina. Mitä asioita arvostat elämässäsi? Mihin olet valmis käyttämään aikaasi? Minkä eteen olet valmis tekemään työtä? Kun arvostuksen kohteet ovat kirkkaana mielessäsi, tiedät miksi teet sitä, mitä teet. Jos esimerkiksi haluat laihtua viisi kiloa ja se on ainoa syy painonpudotuksellesi, niin laihtumisen motiivi todennäköisesti häviää, kun tuo viisi kiloa on pudotettu. Eli suuri kysymys on tämä: mikä on se iso syy saavuttaa se, minkä haluat saavuttaa? Kun ylläpitomotiivisi on vahva ja selkeä, tiedät jo etukäteen, että teet tärkeäksi kokemaasi asiaa myös silloin, kun vireytesi ei ole paras mahdollinen, eikä motivaatiosi sataprosenttinen. Kun syy halutun käyttäytymismuutoksen tekemiselle ei ole tarpeeksi vahva, ihminen luovuttaa väistämättä helpommin. 

2)    Itsesäätely

Itsesäätelyssä on kyse kyvystä säädellä omaa toimintaa. Pitkäkestoisessa motivaatiossa on oleellista osata johtaa omaa motivaatiotaan, joka vaatii itsesäätelyn taitoja. Kardinaalimoka on jäädä odottelemaan motivaation syttymistä. ”Aloitan sitten maanantaina” on tyypillinen lausahdus, jossa sen sanoja astuu mitä todennäköisemmin ansaan. Motivaatio on pohjimmiltaan tunne, eli motivaation syntyminen edellyttää jotain tunnetta. Jos jäät odottelemaan maanantaiaamua, on täyttä hakuammuntaa olettaa, että juuri maanantaina sinulla olisikin erittäin motivoitunut olotila. Oman motivaation johtaminen ja oman toiminnan säätely tarkoittaa sitä, että kun sinulla ei ole motivaatiota, sinulla tulisi olla taitoa lisätä sitä. Itselle tärkeiden asioiden saavuttaminen on hyvin vaikeaa, mikäli oikeita tekoja tehdään vain silloin, kun motivaatio sattuu olemaan hyvä. Onkin tärkeää tiedostaa se fakta, että motivaatiossa ei ole kyse siitä, että ei koskaan laiskottaisi, vaan siitä, että osaa toimia laiskuudesta huolimatta.

Yksi parhaista tavoista vahvistaa motivaatiotaan on siis tekojen tekeminen. Tämä tarkoittaa juuri sitä, että itselle tärkeän asian eteen tehdään tekoja myös silloin, kun ei jaksaisi. Tämä vahvistaa motivaatiota. 

Olet varmaan joskus jäänyt työpäivän päätteeksi sohvalle makoilemaan ja käynyt itsesi kanssa painia sen suhteen, lähdetkö salille tai lenkille vaiko et? Jos päätät jäädä sohvalle makoilemaan, usein muutaman tunnin päästä tulee hiukan huono omatunto. Enkö tänäänkään saanut itseäni niskasta kiinni? Jos taas päätät lähteä liikkumaan laiskuuden tuntemuksista huolimatta, fiiliksesi on todennäköisesti aika hyvä treenin tehtyäsi. 

Joku voisi nyt kysyä, onko itsesäätelyssä kyse vain itsekurista ja tahdonvoimasta? Ei. Itsekuria kyllä tarvitaan, mutta oleellinen kysymys on se, mihin sitä käytetään. Itsekuria ei tulisi koskaan käyttää asioihin, jotka eivät vie kohti tavoitetta vaan niihin asioihin, jotka vievät sinua kohti sitä, mitä tavoittelet. Esimerkiksi herkkulakkoon ryhtyminen ja itsekurin käyttäminen siihen, ettei söisi ollenkaan herkkuja, on lopulta tuhoon tuomittu pyrkimys. Kuurit tulevat päätökseensä ennen pitkää, eivätkä ne ole hyviä tapoja vahvistaa pitkäaikaista motivaatiota. Käytä itsekuria sellaisiin asioihin, jotka a) ovat sinulle tärkeitä ja b) jvahvistavat kykyäsi tehdä tavoitteesi kannalta oleellisia tekoja nimenomaan pitkällä aikavälillä.

3)    Resurssit

Resursseilla tarkoitan psyykkisten ja fyysisten voimavarojen riittävyyttä. Pitkäkestoiselle motivaatiolle resurssien riittävyys on elinehto. On hyvin vaikea säilyä motivoituneena, mikäli ei syö, nuku ja liiku riittävästi. Ymmärrä siis se, että liikunta, terveellinen ruokailu ja säännöllinen sekä riittävä uni eivät ole mielipidekysymyksiä. Kun fyysiset ja psyykkiset tarpeesi eivät täyty, kyse on enemmän selviämisestä kuin jonkin asian saavuttamisesta. Toisin sanoen, kun voimavarasi ovat heikot, kykysi tehdä hyviä päätöksiä hyvinvointisi eteen, on alentunut. Mikäli haluat pysyä motivoituneena, varmista resurssiesi riittävyys. 
 

Artikkelin kirjoittaja: Mikko Törmälehto